Kent Persson och det politiska spelet

Härom dagen studsade vi högt på jobbet (det socialdemokratiska oppositionskansliet). Moderaten Kent Persson hade nämligen bestämt sig för att på sin blogg angripa oppositionsrådet Jonas Karlsson i flygplatsfrågan. Och angreppet var rätt hårt, vilket var särskilt förvånande eftersom jag vet att Jonas och Kent pratat om flygplatsfrågan och då varit överens om det mesta: bland annat att det krävs tydliga besked om att flygplatsen är viktig (även från Örebros kommunledning).

Förmodligen är den grundläggande enigheten kring flygplatsfrågan också skälet till att Kent Persson tog bort sitt blogginlägg redan dagen efter. Han insåg väl själv att det blev lite fånigt att ”koka soppa på en spik” i en fråga där han var överens med den person han angrep…

Men idag (fredag) var det inte bara NAs ledarskribent Dixie Eriksson som tog i ända från fötterna (fast han hade inte så mycket på fötterna när han anklagade oss sossar för att ljugam lyckligtvis stämmer inte hans angrepp). I en debattartikel angrep nämligen Kent Persson (tillsammans med två partikamrater) återigen Jonas Karlsson.

Det där är intressant av två skäl. För det första eftersom Kent och hans moderat-kompisar har fel i sak (ska återkomma till det längre ner). För det andra för att Kent Persson så uppenbart förfallit till billigt politiskt spel. Jag vet ju, som sagt, att han är (nästan) lika bekymrad som Jonas över Örebro kommuns agerande. Men när han hade möjligheten att skriva en debattartikel och angripa en socialdemokrat så kunde han väl inte låta bli. Jag känner att jag måste citera Kents blogginlägg: ”Denna konflikt skapar oro”…”…kommer man fortsätta att koka soppa på en spik för att få rubriker i media?”

I sak är det alltså så här: I grund och botten handlar flygplatsfrågan om att en ägare, Örebro kommun, motarbetar flygplatsens utveckling. Jag tror att de flesta moderater tycker att flygplatsen är viktig (och jag vet som sagt att Jonas Karlsson haft regelbundna samtal med Kent Persson om vad vi kan göra för att säkerställa flygplatsens utveckling och hur vi kan uttrycka vårt stöd för flygplatsen – Jonas har erbjudit sig att tillsammans med Kent Persson och/eller Inger Högström skriva en gemensam debattartikel där vi ställer oss bakom flygplatsen men tyvärr har ingen av dem varit beredd att göra det).

Jag tror att Kent Persson är trängd av hur moderaterna i Örebro hanterar frågan. Jag är övertygad om att Kent Persson skulle vilja annorlunda, men i praktiken verkar det nu vara Inger Högström-Westerling som bestämmer. Eftersom Kent Persson (och Ola Karlsson) nu uppenbarligen inordnar sig i Örebro kommuns linje blir jag ännu mer orolig.

Egentligen borde vi se framåt och diskutera flygplatsens utveckling istället för att debattera hindren. Samtidigt går det inte att komma ifrån att inga frågor har fått svar, att inga lösningar har redovisats och att Örebro kommun fortfarande inte vill uttala sitt stöd för flygplatsen. Tvärtom tillkommer det nya frågor som riskerar att göra flygplatsfrågan ännu krångligare.

Sedan tidigare har vi begärt svar från kommunledningen om hur man ser på planfrågorna. Kommer man att hindra flygplatsens utveckling genom att stoppa detaljplaner i väntan på järnvägsanslutning? Kommer man att låta bli att ta hänsyn till flygplastens markbehov i den nya översiktsplanen? Kommunen kan i egenskap av det kommunala planmonopolet omöjliggöra flygplatsens utveckling oavsett vad de övriga ägarna, landstinget och kommunerna i länet, tycker. Kommer Örebro kommun fortsätta att driva kravet på att markhyran för flygplatsen ska öka med över 2000 procent? Ett krav som ytterligare försvårar flygplatsens ekonomiska situation men som framförallt riskerar att skapa stora problem i frågan om flygplatsens finansiering i länet.

Inget blev enklare av att Staffan Wermes (folkpartist och ordförande i Kommunstyrelsen i Örebro) plötsligt i förra veckan kom på att Örebro kommun ska ta över ägandet av flygplatsen. Varför ska resten av länet och landstinget bidra till flygplatsen om Örebro kommun ensam är beredd at ta kostnaden? Och hur trygga tror ni att företag och andra som är beroende av flygplatsen blir om hela ansvaret ska ligga hos någon som inte ens är beredd säga att den är viktig för jobb och företag.

Så här på fredagseftermiddagen kan man alltså summera den senaste veckans händelser kring flygplatsen: fortfarande inga svar från Örebros kommunledning; oklara signaler från moderaterna om vad de egentligen är beredda att göra för att säkra flygplatsens framtid och en ledarskribent (Dixie Eriksson) som tydligt kommit ut som anhängare av Örebros kommunledning. För att vara en veckas händelser är det inte dåligt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *